• Vijf maanden na de overname door de Delicatessenfabriek, lijkt Pieter Pot nog altijd met financiële uitdagingen te kampen.
  • De online supermarkt vraagt klanten in een mail en via de app om 100 tot 500 euro op hun accounts over te maken, om leveranciers vooruit te kunnen betalen.
  • Leveranciers willen vooruitbetalingen om “meer zekerheid” in te bouwen. Pieter Pot stelt tegen Business Insider al ruim 120.000 euro te hebben opgehaald bij klanten.
  • Lees ook: Flitsbezorger Getir mogelijk weg uit Nederland door forse verliezen, volgens Duitse krant

Verpakkingsvrije bezorgsupermarkt Pieter Pot vraagt gebruikers om, voordat zij een bestelling, doen alvast een financieel tegoed van 100 tot 500 euro op hun gebruikersaccounts te zetten. Zo wil de supermarkt voldoen aan de wensen van leveranciers, die vooruitbetaald willen worden na een onzekere periode bij het bedrijf.

Dat blijkt uit een mail aan klanten van afgelopen donderdag, die in het bezit is van Business Insider. Het bedrijf viel in februari in handen van voedselconcern de Delicatessenfabriek, na een periode van financiële problemen.

Nog altijd kampt Pieter Pot met “diverse uitdagingen”, schrijft het bedrijf aan klanten. Eén van die problemen is volgens Pieter Pot de “voorradigheid” van het assortiment. Leveranciers “willen graag vooruit betaald worden voordat zij hun producten aan ons leveren”, schrijft het bedrijf. Leveranciers wensen echter “meer zekerheid (…) na een periode van grote onzekerheid”.

Pieter Pot lijkt niet genoeg cash op zak te hebben om aan deze vooruitbetalingen te voldoen. Het bedrijf schrijft in zijn mail pas inkomsten te krijgen “op het moment dat jij als klant de producten van ons koopt”. “Onze inkomsten worden lager doordat klanten minder (kunnen) bestellen door het aantal uitverkochte producten. Zo ontstaat een negatieve spiraal.”

Het bedrijf vraagt klanten daarom alvast grotere bedragen op hun Pieter Pot-account over te maken, voor zij bestellingen doen. "Met dit voorgeschoten tegoed kunnen wij onze leveranciers betalen en de voorraad aanvullen." Klanten krijgen als bedankje extra tegoed op hun account, wat oploopt als zij extra storten op hun account.

Wie inlogt met de Pieter Pot-app, ziet dat het bedrijf klanten om drie opties vraagt. Zij kunnen 100 euro storten en 10 euro van het bedrijf krijgen. Klanten die 250 euro storten, krijgen 30 euro tegoed van het bedrijf en wie 500 euro stort, krijgt 70 euro tegoed van Pieter Pot.

Tegoeden kunnen direct worden gebruikt bij bestellingen, schrijft Pieter Pot in zijn mail. Ook is het volgens de supermarkt "oneindig" geldig. Wel staat bij het betaalscherm in de app vermeld dat het bedrag "in principe niet restitueerbaar" is.

Pieter Pot voegt er in zijn mail aan toe te "geloven" dat er toekomst zit in het bedrijf. "Ondanks de uitdagingen van het afgelopen half jaar zijn wij onverminderd gemotiveerd en geloven we, meer dan ooit, dat Pieter Pot bestaansrecht heeft."

Pieter Pot belandde na corona in geldproblemen

Pieter Pot werd in 2019 opgericht door ondernemers Jouri Schoemaker en Martijn Bijmolt. Het bedrijf groeide aanvankelijk als kool. In 2021, midden in de coronacrisis, haalde Pieter Pot 9 miljoen euro op bij investeerders.

Na de coronacrisis bleek de groei echter te blijven steken, omdat Nederlanders minder vaak hun boodschappen online deden. Doordat de rentes stegen en het economische vooruitzicht onzeker werd, stokte de financieringskraan waar veel op snelle groei gerichte startups van afhankelijk zijn.

Ook Pieter Pot haalde geen nieuw groeikapitaal op. Het bedrijf moest plots sturen op winstgevendheid, wat een moeilijke opgave bleek. Eind vorig jaar zagen de eigenaren zich genoodzaakt "tientallen mensen" te ontslaan, zei Schoemaker afgelopen december tegen De Ondernemer.

Oprichters Schoemaker en Bijmolt meldden in februari beiden op LinkedIn bij het bedrijf te vertrekken. De startup verkeerde in financiële problemen, meldde vakblad Retailtrends.

De aandeelhouders, de oprichters incluis, verkochten hun aandelen aan de eigenaren van de Delicatessenfabriek van ondernemers Dominique Rommers en Jordan Koppelle. Schoemaker zei op LinkedIn dit te doen om het bedrijf "rendabel te krijgen". De Delicatessenfabriek, een leverancier van onder meer tapas en salades, maakte eerder de glazen potten schoon die Pieter Pot gebruikt om verpakkingsvrij te kunnen leveren.

Rommers en Koppelle vroegen crediteuren om genoegen te nemen met een percentage van hun vorderingen, ook al betekende dat een "aanzienlijke aderlating". Rommers sprak in februari tegen De Ondernemer de verwachting uit over drie maanden break-even te draaien.

Hij liet weten onder meer met kleinere voorraden te willen werken. Pieter Pot draait nog niet break-even, maar het bedrijf hoopt in "oktober of november" door het break-even point te breken, zegt Schoemaker tegen Business Insider in een telefonische reactie. Daarvoor heeft het bedrijf wel zo’n 12.000 orders per maand nodig, iets waar Pieter Pot volgens hem nu nog niet op zit. In de hoogtijdagen zat Pieter Pot volgens hem op 15.000 maandelijkse orders.

De oprichter van Pieter Pot is altijd bij het bedrijf actief gebleven als boegbeeld. Schoemaker stelt sinds kort weer "algemeen verantwoordelijk" voor Pieter Pot te zijn en het team te leiden, nadat Rommers en Koppelle hem hiertoe hebben gevraagd.

Schoemaker, die zelf initiatiefnemer achter de campagne stelt te zijn, zegt: "We zitten in een soort vicieuze cirkel, waarin leveranciers vooraf betaald willen worden. Logisch, vanwege het vertrouwen dat is geschaad. Daardoor krijg je als bedrijf wel te maken met een cashflowprobleem, omdat we telkens vooruit moeten betalen met geld dat we niet hebben."

"We betalen nu altijd met de omzet die we draaien, met als gevolg dat een groot, roulerend deel van ons assortiment telkens uitverkocht is. Dit was 30 procent, maar is inmiddels teruggebracht richting de 20 procent. Dat moet flink omlaag. Hoe slecht is immers de klantervaring als je een supermarkt binnenloopt en een vijfde van het schap leeg is?"

Actie leverde Pieter Pot al ruim €120.000 op

Door de mailactie, die Schoemaker zelf vergelijkt met crowdfunding, wist Pieter Pot al ruim 120.000 euro op te halen bij klanten. Schoemaker hoopt uiteindelijk “150.000 tot 200.000 euro” op te halen. “Met die vooruitbetalingen kunnen we in gesprek met leveranciers, om het vertrouwen te herstellen. We werken nu tijdelijk op pro forma-basis met ze, maar willen weer toe naar betaaltermijnen van 30 dagen. Die hadden we in het verleden ook. Als ik tegen ze kan zeggen: 'Dit hebben onze klanten bijgedragen', verwacht ik betere afspraken te kunnen maken.”

Zo’n “35- tot 40.000 klanten” hebben de mail volgens Schoemaker ontvangen. Het verlies van Pieter Pot bedroeg afgelopen maand 60.000 euro, aldus de oprichter, terwijl dit in februari nog om een verlies van “een paar ton” ging.

Rommers en Koppelle hebben volgens de oprichter “enorm in de kosten gesneden en de operatie op een andere manier gestructureerd, waardoor de kosten radicaal zijn verlaagd”. Het bedrijf heeft volgens hem geen nieuw investeringsgeld opgehaald sinds de overname. Ook is er geen nieuwe reorganisatie bij Pieter Pot geweest, aldus Schoemaker.

LEES OOK: De 10 belangrijkste redenen waarom startups falen